Canon HV30 Mini DV zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 35 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon HV30 Mini DV zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

marcel demofilm 20-09-2009
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

camera stevig en goed bedienbaar.
extra opties hebben wel wat extra aandacht nodig.
manuele belichting en geluids functies
accessoires accu en dv tapes zijn relatief goedkoop te krijgen.

voordeel goed beeld en hoge resolutie,ook ondersteuning van 25p modus(Cinema stand).

Nadeel geluid is beter hoorbaar achter de camera ipv er voor.
en de zoom en manual focus knoppen zijn veel te klein.

verder zeker wel een aanrader,en komt zeer goed in de regio van de veel eisende amateur.

Ray1957 07-09-2009
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Camera nu een half jaar in bezit en het beeld, indien rechtstreeks afgespeeld via HDMI op een HD TV is verbluffend scherp. Ik bewerk mijn films met Pinnacle Studio 12 en omdat ik nog geen blu-ray brander en speler heb, en wel in HD opneem converteer ik de films, met Stusio 12, naar DVD. De scherpte is OK, geen HD natuurlijk maar bewegende beelden, zoals bijvoorbeeld een tilt up, of het langzaam draaien om een landschap vast te leggen, geeft een trillend beeld. Misschien komt dat door de downscaling van HD naar DVD formaat. Daar ben ik nog niet achter. Een voordeel is dat de camera ook een zoeker heeft. Ik snap niet dat er mensen zijn die in vol zonlicht met het LCD schermpje kunnen filmen (er zijn ook camera's zonder zoeker en alleen een schermpje en daar zie je zowat niks op in de zon). De zoeker is m.i. dus en belangrijk voordeel.Naar mijn smaak is de camera iets te licht van gewicht en daardoor erg gevoelig voor onbedoelde handbewegingen.
Mijn vorige Canon , een alweer 10 jaar oude VMV20 had een betere beeldstabilisatie. Die mis ik nu wel. Ik gebruik daarom vaak een statief tegenwoordig. Het zoombereik is super. Digitale zoom gebruik ik niet, maar in het optische bereik kom je een heel eind met een verbluffende kwaliteit. Geluid is ook OK. Windgevoeligheid is beter dan mijn vorige Canon. Minder geruis dus. Het groothoekbereik vind ik een beetje beperkt. Om die reden overweeg ik een groothoek voorzetlens. Al met al prima apparat. De tapes zijn m.i. een voordeel boven geheugenkaartjes en Harddisk. Het materiaal wordt t.o.v. geheugenkaartjes minder gecomprimeerd. Bovendien de tapes kosten niet veel. HD tape is onzin!, gewone tape is net zo goed, en zodoende kan je al je ruwe materiaal gewoon bewaren op het bandje.
Ik gebruik bandjes nooit voor een 2e keer. Over het verschil tussen HD en gewone tapes: De ene winkelier zegt dat gewone tapes slecht beeld geven als er een drop-out op zit. Andere zeggen dat er voornamelijk een verschil in prijs is. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik geen enkel verschil zie. Ergonomisch vind ik de camera niet optimaal.De start/stop knop zit t.o.v. de duim net een beetje onhandig, zodat je onbedoeld nogal eens de menuknop indrukt, die er vlak naast zit. Inmiddels ben ik hieraan gewend. Resumerend: Een aanrader.

88Fabian 14-05-2009
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ik heb sinds kort de Canon HV30.En ik moet zeggen dat het echt een super camera is.Ongeloofelijk mooi scherp beeld.en heel handig te bedienen.
Het is echt een aanrader voor iedereen die een camcorder wil kopen.ik zie deze camera als een 'camcorder' maar gewoon echt als een 'pro camera' want de kwaliteit is echt fantastisch.

Wimp Heins 22-03-2009
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Steady shot: om het schokken tegen te gaan schroef ik zo'n beugel in het statiefgat met een handvat aan de linkerkant van de camera (origineel bedoeld om een flits op te zetten) en die houd ik vast met mijn linker hand. Deze hefboom verkleint mijn handbewegingen.
Microfoon: op de flitsschoen van deze beugel past ook mooi een externe microfoon, lekker ver weg van de camera, maar ik heb nog geen microfoon die even gevoelig is als de ingebouwde. Weten jullie wat hiervoor de ideale stereo-microfoon is? Gebruikt iemand een micro in de met voeding uitgeruste apparatenschoen bovenop de camera?
Breedbeeld: leuk, maar op veel (oudere) TV's juist een beperking (ook op YouTube) en archiefbeelden moeten hetzelfde zijn als gebruikt in een nieuw product dus ik hou het liever bij alles in ouderwets beeldformaat.
Menselijke huid: ook als digitale camera heel bruikbaar maar pas op met kunstlicht bij iemands gezicht. De menselijke huid wordt makkelijk te rood (zo erg dat je het er niet meer uit krijgt) ook als je de goede witbalans dacht te hebben genomen.
Zoomschakelaar: echt een wonder dat men deze zo stupide heeft bedacht.
Wim Heins

henkes. 20-01-2009
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

ik heb deze camera twee weken in bezit.Ik ben zeer tevreden over de fantastische beeld- kwaliteit.we zijn zeer kritisch filmers, we zijn dan ook niet over een nacht ijs gegaan.het is wel aan te bevelen om te filmen met speciale hd bandjes gezien hier veel meer informatie op verwerkt kan worden en dit komt tot uiting in een nog betere beeld kwaliteit. filmen op standaard kwaliteits bandtjes geeft veel meer ruis.let wel camera strak in de hand houdentijdens het filmen voorkomt te veel beweging.is super gevoelig.aan te bevelen exta accu bediening kost veel energie.hoeft niet de orginele te zijn scheelt enorm in prijs. al met al klasse camera.
henrico

Pyromaniac 18-11-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Heb de HV20 bijna 1 jaar in bezit, en heb echter de juiste keuze gemaakt! ik film er voornamelijk vuurwerk evenementen mee, de wit balans is perfect goed in te stellen! de focus is goed in te stellen. het geluid is mooi maar ik raad men beter de Rode VideoMic (mono) richt microfoon aan (externe microfoon) dat maakt geluid echt kraak helder!

de beeld kwaliteit is echt gewoon super!

dat sommige mensen in review aangeven dat de kwaliteit om te huilen is dat is beetje onzin want de kwaliteit is super!

jdevrie 26-08-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

IK he deze camera nu een halfjaar in gebruik en heb er ongeveer 12uur mee gefilmd. Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt. Deze camera geeft redelijk goed beeld maar hij is wel snel overbelicht op witte kleding en voorwerpen. Het geluid is prut en de behuizing is huilen. Het huis van de tape kraakt omdat er speling inzit, wat vooral hoorbaar is in stille stukken. Ik heb er inmiddels een stukje schuimrubber tussen gedaan om de speling op te vangen en zo het kraken te verminderen. Ook heb ik veel drop-outs, zelfs op nieuwe tapes. wat soms zorgt voor async geluid wat ik weer in premiere moet corrigeren. Ook had ik beter een camera met hardesshijf kunnen nemen maar dat was mijn eigen keuze. Ik had waarschijnlijk toch voor de duurdere JVC everio moeten gaan.

Ditrein 18-08-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ik heb sinds een paar weken een HV30 uit Canada (NTSC dus) omdat deze veel goedkoper is. Heb al wat uren gefilmd en het resultaat is niet minder dan uitstekend. Ik heb de 60i (60 halve beelden per seconde) en 30p (= 30 hele beelden per seconde) stand gebruikt en vindt de 30p zelf net wat scherper bij rustige beelden. Bij snelle beelden is 60i weer wat scherper. Let wel dit zijn instellingen die alleen mogelijk zijn bij NTSC camera's, Pal moet het doen met 25p of 50i. Ik geef in iedergeval de voorkeur aan 30p.

Ik heb op internet gelezen dat sommig mensen het tape mechanisme horen, ik heb daar tot nu toe geen last van gehad.
OIS Steadyshot is fenomenaal, veel beter dan mijn oude sony (electronisch ipv optisch).
Lichtsterkte is super, ook de handmatige instellingen werken goed en makelijk. Beeld kwaliteit is dusdanig scherp dat je ziet dat mensen wat ouder zijn :-).
Voor de degelijkheid geef ik een 7 omdat ik het batterij klepje een beetje los vind zitten.
Vormgeving vind ik goed, past goed in de hand, maar dat is nogal persoonlijk. Ik mis wel een uitschuifbare zoeker.

Om een DVD te maken heb ik een beetje zitten expirimenteren. Dit is namelijk een beetje lastig omdat het hier gaat om een NTSC toestel. De frame rate terug brengen van 30p naar 25p gaf bij mij een slecht resultaat (schokkend beeld). Nu gebruik ik om een DVD te maken het programma HVDSPLIT (freeware) om alles van de camera naar de PC te halen (ongeveer 15 GB per uur video). Dit via TMPGENC gecodeerd naar 720x576 (= pal standaard) met een frame rate van 30p/60i (= NTSC standaard). Dit gebrand op een DVD. Het brand programma geeft wel een melding dat de DVD niet voldoet aan de standaard (PAL, door de frame rate). Maar ik heb er tot nu toe geen probelemen mee gehad. Het resultaat is in ieder geval super.

Lourens2 05-08-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Na 3 weken rondreis in Amerika en 9 uur filmen wil ik graag mijn review geven.

Beeldkwaliteit is voor mij nog ongeevenaard. Op mijn 106 cm Plasma echt HD beeld. Ik heb door de vele zone-uren veel gefilmd met een polaroid lens en alles in de 25P Cinema stand. Beeld is fantastisch!!! een vette 10.

Maar ook de nadelen heb ik helaas moeten ervaren.

Behuizing is te krakkemikig, met name de klep van je casette houder. Als je die wat te stevig vasthoud krijg je een hoge motorresonantie als bijgeluid op je film. Vij irritand bij rustige stukjes film, bijv. Als je een kop van een beer inzoomed tot full screen in het stille Yosemite park.

De polaroid lens haalt de schitteringen en extra weerkaatsingen door de zon mooi weg, nadeel de lucht wordt wel erg intens blauw in sommige gevallen, Voordeel de kleuren blijven natuurlijk en springen er nog beter uit. Haarscherp allemaal.

De ingebouwde microfoon is echt bagger. Je komt niet verder dan een mono geluid dat mijn super 8 camera uit 1980 nog ver achter zich laat. Harde en zachte geluiden, het maakt niet uit alles wordt vrij snel begrenst waardoor je geen verschil meer hoort bij het afspelen. Weg effecten in Las Vegas bij de fonteinen en Tresure Island. Wel schitterend beeld van al die gokhuizen. perfecte belichting en zwart is zwart.

Nog een groot nadeel vindt ik het gebrek aan een kleine zonnekap. Ik heb nu aardig wat beelden die een sluier hebben door de zon die schuin indirect in de camera kan schijnen. Zwakke bezuiniging van Canon. Met mijn oude Sony had ik zelfs zonder zonnekap nog geen sluier door het inschijnen van de zon in de lens. Kortom de behuizing van deze Canon is tranen met tuiten.

Conclusie:
Wil je echt fantastisch beeld en monteer je er zelf geluid bij... Kopen die Canon. Wil je ook echt geluid opnemen bij je film. Zoek verder, misschien dat Sony met zijn Dolby geluid beter is? Mijn oude Sony was in ieder geval op geluidsniveau stukken beter.

tse lao 23-06-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Niets dan lof voor dit apparaat. Met als bonus de 25p stand bij slecht licht, traditioneel de achilleshiel voor video. Je kan nu perfect binnen filmen zonder extra licht.
Enige kritiekpunt: op de tast in het donker is het kleine zoompookje is wat lastig te bedienen...

frenkyboy 25-04-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Mijn review over de Canon HV30. Ik heb de camera een paar dagen in bezit en heb er veel mee geprutst. Ik ben tot koop van dit model overgegaan van wegen de goede recensie's in algemeen dus niet alleen bij kieskeurig. Ik wilde een compacte HDV camera hebben en mijn Canon HX-A1 (ook HD)die voelde zich toch wat eenzaam. Na wat testen met de 2 camera's kom ik tot de volgende conclusie's(tot nu toe). Natuurlijk mag ik een “prosumer” camera niet vergelijken met dit consumenten model, maar toch was het zeer verrassend. Ik zal me beperken tot beeldkwaliteit, gebruik en bevindingen. De enkele CMos beeldchip werkt uitstekend en kan goed mee met de 3CCD chip van de HX. Als de belichting wat moeilijker wordt dan steekt de XH beter af. Het eerste wat mij opviel was de heldere LCD viewer. Beter dan op de XH. Helder en bredere inkijkhoek.* Kleur: In AUTO mode (volledige automaat) zijn de kleuren me iets te gepimpt. Groen is net iets te groen en diep rood wat agressief. Deed met aan Sony camera's denken en dat is de reden waarom ik Sony niet prefereer. Je kunt dit voorkomen door in de P mode te gaan en Image control op neutral zetten. Voor de meeste onder u zal het gepimte niet zo’n probleem zijn maar ik bewerk de beelden met FCPro(collor) en wil dus een zo neutraal mogelijk beeld hebben. De ervaring leert dat je betere shots krijgt als je veel manueel instelt. Door manueel de beelden iets donkerder maken(met exposior) krijgt het beeld veel meer diepte. Dit kost tijd en als je die niet hebt voldoet de HV30 prima in automode. *Beeld persets werken goed. *Wit ballans presets ook goed. Manuele wit ballans werkt slecht bij kunstlicht. Een echt minpunt voor de HV30. Gelukkig is er genoeg keuze tussen de fabrieks WB persets. *Low light condities: Jammer want als het te donker wordt komt er veel ruis (in auto mode) en de kleuren neigen naar de groene kant te gaan in P mode. Voor het snelle werk dient de ingebouwde led enige uitkomst.Waar ik wel aangenaam door verrast was is de *Image-stabilizer. Deze werkt beter dan zijn grote broer. Door het geringe eigengewicht (oorzaak nr1 waarom het beeld niet stil te krijgen is uit de hand) is dit gewoon onderdeel fantastisch afgewerkt. Hij vangt grote schokken mooi op en zelfs ademhaling beweging worden weggewerkt. Het is inderdaad wennen aan de kleine body met de kleine bediening buttens. De manuele focus wieltje is een lachertje. Onhandig vooraan bij de lens geplaatst en “on the fly”niet te bedienen. Maar ja, beter iets dan niets dachten ze bij Canon.
*Accu: gaat misleidend lang mee voor z’n kleine rakker. Mijn conclusie: Zeer hoge beeldkwaliteit voor een redelijke prijs. Vaak doet hij niet onder voor zijn grotere broer, zeker niet bij daglicht. Succes met het maken van jullie keuze. Grt. Frenk

Leo-creations 24-04-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ten eerste geeft Canon aan dat het een Full-HD camera is (1920 x 1080i) en het blijkt na het monteren op de computer en contact met Canon dat de camera filmt op 1440 x 1080i. Ook bij de informatie op de webpagina van Canon wordt bij de HV-20 aangegeven dat deze op 1920 x 1080i zou kunnen filmen. (Het grote deel van de HV-30 is afkomstig vande HV-20 zoals aangegeven door Canon)

Als je de camera met de HDMI kabel aansluit op een monitor ( 24 inch 1920 x 1200) heb je grote kans dat het beeld in standaard formaat wordt weergegeven vanwege de HDCP beveiliging. Met de componenten aansluiting (analoge) krijg je wel volledig beeld.

De reductie van het windgeruis is niet erg effectief.

De start stop knop zit iets te laag en het in het begin zat elke keer op de joystick i.p.v. de opnameknop.

Het afdekkapje van de HDMI aansluiting is waardeloos.

De handfocus zit op een slechte plek en is niet makkelijk te bedienen.
Als je een orginele Canon groothoeklens (WD-H43) erop zet wordt de camera topzwaar. De lens weegt meer dan de camera, voordeel daarvan is wel dat je stabieler filmt.
De aanbevolen batterij BP-2L24H gaat zeer lang mee en is aanrader.
Het menu is Engels en de handleiding ook.
Beeld is goed soms zijn de kleuren wat fel maar misschien met andere instelling kan je dat bijstellen. Nog even uitproberen.

Ik had getwijfeld tussen de Canon HV-30 en de Sony HDR-HC9E en omdat Canon in 1920 x 1080 zou filmen ben ik voor Canon gegaan. Als ik dit geweten had, was ik waarschijnlijk voor de Sony gegaan omdat deze toch wat degelijker in elkaar zit en er was ook nog een actie voor een fikse korting op de groothoeklens bij Sony. Ik denk dat het dan qua prijs niet veel geschilt had.

Martin B2 21-03-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Prima camera, besloten deze te kopen op basis van veel recensies op het internet.
Ik kreeg de indruk dat dit, op dit moment (begin maart 2008), de beste prijs prestatie verhouding is voor wat betreft de beeldkwaliteit en veelzijdigheid. Ik ben hier ook zeker niet in teleur gesteld. Helaas, het apparaat is oncomfortabel wat betreft het vasthouden en de bediening. (wat ook benoemd wordt in de recensies).
Eerst maar even de min punten:
-De manual focus bediening, die zit onhandig achter het opengeklapte LCD scherm. Het LCD scherm moet je wel gebruiken omdat de viewfinder te onhandig is.
-De knoppen (zoom en “joystick”) zitten precies bij de gewrichten van mijn wijsvinger en duim, verder ligt de camera niet lekker in de hand. (maar misschien is dat voor iemand met kleinere handen minder een probleem)
-De camera als geheel en de knoppen voelen wat “plastic” aan.
Maar gelukkig zijn er meer positieve punten te noemen:
-inderdaad scherp beeld met goede kleuren. Een verademing vergeleken met mijn vorige camera (mv750i, ook van Canon), vooral bij weinig licht.
-Menu's zijn intuïtief, alleen voor wat specifieke dingen had ik even de handleiding nodig.
-De instellingen zijn gemakkelijk te bedienen, je hoeft je niet door een menu heen te graven om de bijvoorbeeld de exposure in te stellen. Samen met het vorige punt is de reden dat ik toch een 7 geef voor gebruiksgemak.
-Een Zwitsers zakmes wat betreft de mogelijkheden. HDV (25P en 50i) en DV (normaal en “wide”) op standaard mini DV tapes. Dit is handig is ivm. mijn oude opnames op mini DV tapes. Composiet video in/uit, “firewire” in/uit (HDV en DV), HDMI en component uit. Vooral de video inputs zijn voor mij van doorslaggevend belang geweest.
Als ik wat zou moeten aanmerken op de beeldkwaliteit, dan zijn dat de volgende dingen: Hier en daar moeite met sommige kleuren rood en sommige groen/blauwe kleuren, deze neigen te blauw te worden. Bij weinig licht wordt ruis toch nog wel dominant (zeker geen semi pro kwaliteit). Het dynamisch bereik van de CMOS chip is zo dat je wel veel de exposure moet regelen (diafragma en/of sluitertijd) maar dan lukt het ook wel om mooie plaatjes te schieten.
Het geluid is acceptabel, maar er is wel snel last van windgeruis, tape loopwerk, handeling en zoomgeluiden, weinig stereo effect. Echter voor het normale gebruik is dat (nog) geen probleem en als het nodig is kan er een externe microfoon worden aangesloten.
Verder wel wat zuinig om de batterij op te moeten laden met de camera.

vlistje 20-03-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Met het oog op mijn reis naar Thailand (21 maart) niet de HV20 gekocht maar gewacht op de HV30. En gelukkig nog bemachtigd voor de 21e! Nog niet echt alle functionaliteiten op de proef gesteld, maar datgene wat ik geflimd heb en afgespeeld op mijn full hd tv is werkelijk subliem. Alleen het oplaadsysteem van de batterij is amateurwerk. Alleen een lampje dat als indicator werkt is niets vergeleken bij die van Sony (eerdere videocamera) waarin je op een schermpje precies kan aflezen wat de stand van opladen is. Ga 'm testen in Thailand en vegelijken met films die ik met mijn sony eerder in Thailand heb geschoten.

Cabai 19-03-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Cabai, na 15 jaren mijn analoog camcorder te hebben gebruik/misbruik was ik aan een nieuwe toe. Na lang dubbel heb ik de HV30 gekozen. Omdat ik al enig ervaring bezit met filmen was mijn basiskennis voorhanden. Heb zowel foto's en filmpjes gemaakt en het ziet er perfect uit de kwaliteit is uitstekend. Wij gaan 23 maart op vakantie naar Sumatra en zal dan ook alles uit de kast halen maar ik heb het volste vertrouwen dat hij me niet in de steek zal laten. Omdat de mini DV van Sony duur zijn, heb ik TDK cassettes gekocht deze voldoen ook uitstekend en zijn niet duur. Wel heb ik de handleiding menigmaal door moeten lezen, het heeft verhelderend gewerkt. Omdat de lens onbeschermd is heb ik voor evt. zand etc.,etc., een UV-filter besteld voor een zeer goekkope prijs als bij een fotozaak. Tot zover mijn ervaring tot op heden.

diedel 17-03-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ik heb camera paar dagen in bezit en beeld is echt super scherp. Kleuren zijn echt prachtig. Moet nog experimenteren met de verschillende programma's die er op zitten er is echt van alles mogelijk. En bedieningsgemak is echt heel simpel.

BennieZwolle 11-03-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

't Was even wachten en zoeken, maar ik heb 'm! Na 2 dagen is er natuurlijk nog niet veel over te zeggen, heb nu alleen een paar minuten gefilmd in hdv 25p formaat en toen via hdmi op mijn full hd tv gekeken (je weet dat je in 2008 leeft als....) SCHERP! Geen bijgeluiden echt 1080i Alles makkelijk te bedienen, knopjes en menu's. Ga zeer binnenkort eens testen wat er gebeurt als ik hem aan studio 11 ultimate knoop.

Wat me er aan opviel was dat soms de autofocus wat langzaam is... Maar dat kan je geloof ik ook nog instellen. Verder is het natuurlijk knullig dat er geen losse lader van af kon, bij de hv20 ook al niet (is dezelfde als voor de 300d, 350d, 400d enz.) dus batterij opladen aan de camera. Het klepje wat de hdmi-aansluiting afdekt is waardeloos.

Hij ziet er stoer uit, ook al is het ontwerp niet veel anders dan zijn voorganger, hij ligt bij mij prima in den hand! het 'vivid' lcd is ook top.

Ga er eens flink mee expirimenteren en zal hier binnenkort nog wel eens verslag van doen. Vraag maar raak!
(tip; tik ook eens hv30 in op een filmpjes site, filmpjes van en over de camera)

jeehaa 12-02-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

In tegenstelling tot de vorige beoordeling ben ik juist heel tevreden.
Ik herken dan ook helemaal niets van deze vorige beoordeling. T.o.v. diverse andere HD-camera's presteert deze camera juist zeer goed. Vooral als je in ogenschouw neemt de uitstekende opname en weergeef-kwaliteiten van deze camera. Wel is het jammer dat bij de mogelijkheid van overzetten van analoge video-opname's je niet de beschikking hebt over de betere svhs- aansluiting. Alleen is dit in mijn ogen niet een belangrijk punt. Belangrijk is dat de camera in HD-kwaliteit doet waarvoor hij is gemaakt.
, t.w. het maken van hoogwaardige en zeer goede HD-beelden en overigens ook niet HD-beelden.
Ik onderschrijf derhalve helemaal het predicaat als best beoordeeld van december 2007.

Suad 11-02-2008

Canon HV-20

Ik heb gevoel dat dit een hele lange review gaat worden, maar goed, wie dit wil lezen, kan misschien een paar nuttige informaties vinden.
Ten eerste: ik ben zeer kritisch, dus ik zeg niet zo makkelijk “wat een geweldige product”.

Voor HV20 heb ik Sharp PL-VD5 (bj. 2001!) gehad maar die is overleden (midden in vakantie ook nog). Dus ik moest een nieuwe hebben. Sharp was een hele dure camera toen, 3500 guldens! Ik wou nu toch weer een camera met bandjes hebben, o.a. omdat ik meer dan 200 bandjes heb en die wil ik ook nog terug kunnen zien. Bovendien zjn de cameras met miniDV alle kinderziektes al voorbij en compressie van bestanden is veel kleiner dan bij harde schijf of DVD. Veel cameras vergeleken, reviews gelezen, in hand gehad in winkels en uiteindelijk, van al dat gewemel en chaos is HV-20 uitgekomen. Maar niet als absolute winaar, het is eigenlijk het beste van de nogal slechte aanbod onder de 1000 e.

CON's:
Alle eerste teleurstelling bij openen van doos: er zit geen apparte accu lader, je moet accu via de camera opladen. Vergeleken met mijn oude Sharp is dit een sterke downgrade. Maar ik heb ook Canon EOS 350D en die lader kan ik dan wel gebruiken.

Ergonomisch gezien is deze camera ver onder de maat, tenzij je hand van 13-jarige meesje hebt. De hele design is heel raar in elkaar gezet. Hij is breeder dan hooger en de knopjes zijn op een beetje strooi-manier op de body geplakt. Dit kan als subjectieve mening gezien worden maar als je de profesionele reviews op de web zoekt kom je dit vaak tegen. Je moet echt moeite voor doen om menu knop met je duim in te drukken als je camera vast houdt. Lekker belangrijk, zou je kunnen zeggen maar ik denk na een tijdje word dat heel irritant.

Bij langsaam in- en uitzoemen hoor je een soort piep en bij normaal of snel zoomen hoor je ook nog de zoommechanisme of lensen op elkaar wrijven. Well, so much for the Canon optics... De zoom knop lijkt alsof ze bij Canon allemaal op vakantie waren tijdens de zoomknop ontwikkeling. En toen moest de schoonmakster die verantwoordelijkheid nemen. Het is simpel gezegd – een grap.

Bij zoomen zie je op de display een balkje met een puntje die links of rechts gaat, zoals bij meeste cameras. Het was wel te verwachten voor zo veel geld tenmienste de zoom ratio te kunnen zien. Canon laat dat ook links liggen.

In playback mode moet je knopjes op de display gebruiken en dat vind ik een beetje onhandig. Je hebt geen goede “grip”.

Wat de beeldkwaliteit betreft: filmen bij minder licht kan je beter vergeten. Er zijn misschien manieren om dit te verbeteren maar dan moet je de menu induiken. In auto-mode is deze camera niet in staat om zelf te bedenken dat er iets aangepast moet worden om meer zicht te krijgen op objecten in het donker (behalve de lampje aan doen, wat ik persoonlijk heel dom iets vind). Mijn oude Sharp was veel en veel beter bij minder licht.

Focussen op minder dan 4cm gaat niet. Ook kan je geen foto maken op zo’n korte afstand (bij foto's is de min.focus nog groter). Als je foto zonder fliets wil maken is het omslachtig deze uit te doen.

Met opstarten is hij veel te traag. Het duurt temienste 5-6 seconden om voor opname-klaar te zijn.

Shoulder strap is belachelijk.

PRO's:
- Beeldkwaliteit overdag. Niet echt geweldig maar ik kan me voorstellen dat er ook veel slechtere cameras out there zijn.
- Licht.

CONCLUSIE:
Voor geld die ik uitgegeven heb voor deze camera kon ik beter een goeie lens en fliets voor mijn EOS 350D kopen. Ik ben zeer teleurgesteld in deze videocamera. Ik zou hem waarschijnlijk nooit kopen als mijn oude Sharp het nog deed. Nu dat ik hem heb, moet ik het beste van maken en dat wordt moeilijk, ben ik bang.

Al die negatieve dingen die ik gezegt heb, ben ik er van prijs-kwaliteit verhouding uitgegaan. Het balans is komplet gestoord ten gunste van prijs. Ik snap het niet hoe kon deze camera best reviewd voor december 2007 zijn..

Gerwin 10-01-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ik heb de camera 3/4 jaar in bezit en heb o.a. een bruiloft reportage gedaan, dus in alle situaties gefilmd zowel bij licht als bij donker. Bij donker vereist het goed handmatig instellen en zeker 25p gebruiken (ook bij snelle beelden). Bij donkere situaties vind ik het nog steeds lastig om een goed kwaliteitief beeld te krijgen. Ook wat jammer dat je niet alles handmatig kan inregelen zoals je gain wat ik eigenlijk heel belangrijk vind. Witbalans daar en tegen weer wel handmatig inregelen d.m.v. een wit opject. Viewfinder is niet de beste en ook je lcd-display niet, maar is te doen. Ze hebben hier goed geinvesteerd in kwaliteit beeld en dat is deze camera te prijzen en is ook niet voor niets als beste consumenten camera 2007 beoordeeld. Audio is goed, maar je hoord duidelijk je tape loopwerk lopen en wind, dus externe microfoon is een vereiste. Trouwens de opvolger zit er aan te komen de HV30 en deze filmd wel in 1920x1080 i.pv. 1440x1080, maar of de kwaliteit hiermee nog meer omhoog gaat weet ik niet, omdat voor de rest alles hetzelfde blijft. Oh ja er zit ook een beter lcd-display op heb ik begrepen. Het schijnt ook zo te zijn dat hdv beelden beter presteren dan avchd, omdat de bitrate van deze camera's een stuk lager liggen. Als dat hetzelfde zou zijn zou dit niet op gaan. Het grote voordeel van hdv is dat het een mpeg2 compressie heeft en met een normale pc te bewerken is in tegenstelling met avchd die een mpeg4 compressie heeft en dan de zwaarste variant daarvan de H264 waar je een flinke pc voor nodig heeft om het te bewerken en ook alle videobewerkings programma's kunnen er nog niet mee om gaan. Daarom kies ik nog voor hdv en tape, omdat een tape een paar euries kost voor een vol uur filmen en kan argiveren en film in hdv is al snel 10,5 GB p/u op je hd, dus kunnen we ook wachten dat blu-ray betaalbaar wordt. Al met al een verbluffende beeldkwaliteit in goed en redelijk belichte situaties. In donker moet je wat stoeien met de instellingen.

as_marc 02-01-2008
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Wat een geweldige camera. Hiervoor had ik een JVC dv-camera en het verschil hiermee is erg groot.
Superscherp beeld, snelle autofocus en ik heb met de standaard Sony bandjes nog geen drop-outs kunnen bespeuren.

Enige minpuntje is dat de opname-instellingen via het menu moeten worden aangepast, ik zie liever enkele knoppen hiervoor. Maar zover ik weet, beschikt alleen de JVC HD camcorder hierover.

Alleen al vanwege de 24p mogelijkheid een echte aanrader.

Harry Lieben 31-12-2007
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ik heb deze camera o.a. gekocht door de lovende kritieken hier. Sluit me er van harte bij aan.
Ik maak vaak opnames vanuit een gestroomlijnde driewielige fiets (in de volksmond banaan genoemd) Tijdens het fietsen in een groep is er geen tijd voor allerlei instellingen, camera aan en opnemen is het devies, dus ik gebruik uitsluitend de automatische instelling. Voorheen werkte ik met een simpeler DV-cameraatje van Samsung die maar niet snel genoeg wilde scherpstellen, al helemaal niet bij het snellere camerawerk in de fiets. De HV20 is bliksemsnel wat dat betreft, een openbaring. Ik maak nog weleens een wat wilde zwaai met de camera omdat ik natuurlijk ook (en vooral) op het verkeer moet letten; de camera stelt vrijwel ogenblikkelijk weer scherp en past de belichting ook vrij snel aan. De beelden zijn haarscherp en tegenlicht (lage winterzon) of wat minder licht (schemering) is geen enkel probleem. Ik zet de camera naast me neer na een opname, goed beschermd in een cameratas, want ik denk niet dat ie het ruwe gehos overleeft als ik over klinkers of door een kuil rij.

Door het onvermijdelijke windgeruis die je bij snel fietsen (rond 30 km/uur) nu eenmaal hebt is het gesproken woord tussen de fietsers meestal niet verstaanbaar. De ruis wordt redelijk onderdrukt, maar daarmee vallen ook de geluiden weg die ik er wel op wil hebben. Ik ga nog wat wat foam over de microfoonopeningen plakken om dit te verbeteren. Bij de opnames wanneer ik even niet fietste bleek de geluidskwaliteit goed, vandaar toch een 8.

De bediening van de camera is heel simpel, ik kon er eigenlijk direct goed mee overweg zonder al teveel de handleiding (waar ik een gruwelijke hekel aan heb) te hoeven raadplegen. Ik bewerk mijn filmpjes met iMovieHD op mijn MacBook. Hiertoe had ik een firewirekabel meebesteld. Overzetten was heerlijk simpel: drukken op het knopje importeer in iMovie en de rest ging helemaal vanzelf, want de camera werd door iMovie aangestuurd. Geweldig als het zo simpel gaat....

Minpuntjes:
1) het menu van de camera (wat betekenen al die ingewikkelde termen, moet ik dan toch in de handleiding neuzen) en de wat iele bediening ervan met een joystickje, maar er valt best mee te leven en ik zou ook niet weten hoe het het beter zou kunnen.
2) De knopjes onder het lcd scherm vind ik geen goed idee. Ik moet er goed om denken het schermpje te ondersteunen, zodat ik het scharnier van het scherm niet onnodig belast, daarom net geen 10 voor vormgeving.

Pim Zeekoers 03-12-2007
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ik heb veel camera's in mijn bezit gehad, van allerlei soorten en groottes om verschillende redenen. Ik wilde een HDV camera voor een reis naar Afrika met rugzak. Daarvoor had ik nodig: Kleine camera, op tape die ik ook in Afrika kan kopen, goede werking op een accu, reserve accu's ruim leverbaar, schokbestendig (image stabilizer). Daarnaast wilde ik dat de camera zowel een HDV uit- als ingang had.
Dit alles vond ik in de Canon HV20.

Veel mensen, waaronder eerst ook ikzelf, verwarren HDV met HD. Dit is absoluut niet te vergelijken! HDV heeft een MPEG compressie. Een uur HDV is dan ook (net als DV) zo'n 12GB. Voor HD (zonder compressie) is dit vele malen meer.
Bovendien is er met HDV nog iets raars aan de hand. HDV camera's filmen namelijk niet 1920x1080 maar 1440x1080. Hoewel 1920 overal staat vermeld, slaat dit op de lens maar zodra je HDV naar je computer zet... wordt het 1440x1080. Maar het ziet er prachtig uit.

Ik heb een maand me goed verdiept in de camera's die er destijds te krijgen waren en ben nog steeds zeer tevreden. Lichtversterking vindt hij af en toe moeilijk, maar dat hebben ze allemaal. Geniaal is het klein LED lampje voorop de camera... Het zorgde ervoor dat ik ook IN tenten kon filmen want electriciteit was in Afrika natuurlijk niet overal.

Deze camera is een absolute aanrader. Voor het monteren gebruik ik Sony Vegas 7.0 Wederom een erg goed programma voor de prijs.

WillemV 07-11-2007
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Na lang wikken en wegen deze camera gekocht. Voornaamste reden was de uitstekende beoordelingen en prijs. Bewust gekozen voor tape vanwege compressie en het opslaan van HD films die ik later, als het te betalen is, alsnog op HD schijf kan zetten. Ik vraag mij af hoe de mensen dit met een hardeschijfcamera doen... Ik ben absoluut niet teleurgesteld in deze camera. Compact, zeer snelle autofocus en briljant beeld. Dit geldt zeker ook voor de foto's, die zijn ver boven verwachting! Veel instellingen waarbij de cinemamode bij weinig licht heel goed van pas komt. Al met al smullen van HD kwaliteit op een groot lcd scherm. PS: met het design vind ik niets mis.

peter07 12-08-2007
Geschreven voor: Canon HV30 Mini DV zwart

Ik vind de beeldkwaliteit tegenvallen mbt de leurverzadiging. Ik vind de kleurweergave niet natuurlijk weergegeven. Een groene varen bv lijkt wel of het een kunststof exemplaar is. De primaire kleuren schreeuwen je als het ware tegemoet. Het veranderen van de contract ed helpt nauwelijks.
De autofocus doet bij het heel dicht benaderen van een object er heel lang er over om scherp te stellen een enkele keer kan die van dicht bij helemaal niet scherpstellen. In DV modus heb je dat probleem niet.
De filmkwaliteit in DV-modus bij mindere lichtomstandigheden is trouwens bedroevend.